Michał Kościuszko - BIO

Michał to rajdowy V-ce Mistrz Swiata JWRC, najbardziej doświadczony polski kierowca WRC oraz ekspert w zakresie techniki jazdy i bezpieczeństwa na drodze. Jako autorytet w dziedzinie BRD często proszony jest o komentarze przez stacje TVN, TVP oraz POLSAT

Był jurorem w programie TVN Turbo „Wydaje ci się, że umiesz jeździć?”. Jest również współautorem poradnika „Niecodzienny poradnik codziennej jazdy”. Poza sportem udziela się w życiu biznesowym prowadząc spółki gastronomiczne, szkołę techniki jazdy oraz Ośrodek Doskonalenia Techniki Jazdy Moto Park Kraków.

Michał Kościuszko – urodzony 20 kwietnia 1985 r. dwukrotny rajdowy Wicemistrz Świata 2009 i 2011 w klasyfikacji JWRC i PWRC, najbardziej utytułowany polski kierowca rajdowy na arenie Mistrzostw Świata.

Sporty motorowe zostały pasją Michała po części za sprawą ojca, Jana Kościuszko, utytułowanego kierowcy rajdowego i wyścigowego. To on zapisał 15-letniego wówczas Michała do szkoły kartingowej we Włoszech. W roku 2001 Michał wystartował w Kartingowych Mistrzostwach Polski w najmocniejszej klasie 125 ICC i już w pierwszym sezonie startów zdobył mistrzostwo. W wieku 17 lat przesiadł się do samochodu rajdowego.

Pierwsze starty Michała w 2002 roku to rajdowy Puchar PZM, w którym wygrał dwa rajdy i uzyskał międzynarodową licencję rajdową. Rok później wystartował w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski, w zespole EFL Corsa Rally (za kierownicą samochodu Opel Corsa Super 1600). W kolejnym sezonie przejechał pełny cykl Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski i startował w wybranych rajdach Mistrzostw Europy. Rok 2004 przyniósł mu wiele sukcesów - tytuł II Wicemistrza Polski w klasie F-2000, zwycięstwo w Memoriale im. Janusza Kuliga podczas Rajdu Kormoran i pierwsze miejsce w klasie Super 1600 podczas Warszawskiej Barbórki. Polski Związek Motorowy docenił te sukcesy przyznając Michałowi tytuł najlepszego kierowcy młodego pokolenia.

Rok później Michał otrzymał propozycję startów w barwach zespołu Suzuki Motor Poland i zdobył kolejne tytuły: Mistrza Polski w klasie Super 1600 i Mistrza Polski w klasie F2. Dzięki tym zwycięstwom zapisał się w historii polskich sportów motorowych jako najmłodszy zdobywca tych tytułów. W kolejnym sezonie Michał po raz pierwszy wystartował w Mistrzostwach Świata, ale pełny sezon na trasach WRC rozpoczął się dla niego od roku 2007. Wygrywając jeden z najtrudniejszych rajdów w cyklu – Rajd Finlandii pokazał, jak bardzo jest utalentowanym kierowcą. Jego wyniki docenili inżynierowie Suzuki Sport Europe proponując mu starty w zespole fabrycznym. W roku 2008 Michał skoncentrował się już tylko na startach w Mistrzostwach Świata i zwyciężył w Rajdzie Sardynii oraz dwukrotnie stanął na trzecim stopniu podium: w Rajdzie Meksyku i w Rajdzie Finlandii.

Sezon 2009 to pasmo międzynarodowych sukcesów Michała. Startując samochodem Suzuki SWIFT Super 1600, dwukrotnie stanął na najwyższym stopniu podium – w Rajdach Portugalii i Argentyny, oraz dwukrotnie zakończył rajd na miejscu drugim – Rajd Cypru i Rajd Sardynii. Tym samym osiągnął wicemistrzostwo świata w klasyfikacji generalnej JWRC. 

Pod koniec 2009 roku Michał został kierowcą zespołu Dynamic World Rally Team, w którego barwach w sezonie 2010 walczył o mistrzostwo świata w dwóch cyklach: SWRC i WRC Cup. Walcząc na oesach za kierownicą Forda Fiesty S2000 oraz Skody Fabii S2000 ,ostatecznie zakończył sezon na 5. miejscu w klasyfikacji generalnej SWRC, stając trzy razy na podium w Rajdach Meksyku, Portugalii oraz Katalonii. W sezonie 2011 Michał w barwach zespołu LOTOS Dynamic Rally Team wywalczył tytuł drugiego wicemistrza świata w klasyfikacji PWRC za kierownicą Mitshubishi Lancera EVO X wygrywając Rajd Monte Carlo oraz Rajd Niemiec.


W sezonie 2013 Michał Kościuszko reprezentował Polskę w najszybszej rajdowej serii świata - WRC. Był jedynym polskim kierowcą rajdowym, który startował w królewskiej kategorii za kierownicą MINI John Cooper Works WRC oraz Forda Fiesty WRC. Najlepszy wynik osiągnięty w klasyfikacji generalnej to doskonała 7 lokata wywalczona na trasach Rajdu Sardynii.

Niestety pechowa kontuzja kręgosłupa podczas Rajdu Niemiec, zatrzymała świetnie rozwijającą się karierę Michała, zmuszając go do przerwy w startach. 

0
Przejechane rajdy WRC
0
Wygranych OS WRC w klasach
0
Przejechane kilometry na odcinkach specjalnych